2006-szoc

Menü

Házik
Tételek
Képek
Vázlatok
Fontosabb dolgok időpontjai
Vendégkönyv
Órarend
Kristálygömb

Felhőkép
Felhőkép
 
Időjárás előrejelzés

Időjárás előrejelzés

 
Bölcsességek XD
 
Linkek
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Vázlatok
[12-1]

2009.12.15. 18:58 Idézet

A szociálpszichológia szó jelentése: társadalomlélektan

 

Az elnevezést először Albert Schäffle (*1881 +1903) német közgazdász, szociológus) használta " A társadalmi test élete és felépítése" című könyvének alcímében.

 

Mivel foglalkozik a szociálpszichológia?

 

A társadalmi formációk hatását a

Az egyén hatását a

o   pszichikumra

o   a társadalmi formációkra

o   a viselkedésre

o   a társadalmi csoportok belső életére gyakorolt hatását

o   a megnyilvánulásokra

o   a társadalmi csoportok fejlődésére gyakorolt hatását

o   a lelki életben előidézett változásokra

 

o   egyénekre

 

o   a személyiség alakulására

 

o   az életvitel megváltozására

 

 

A szociálpszichológiai kutatások csoportosítása szociális egységek szerint:

  1. egyénekkel foglalkozik
  2. társas kapcsolatokkal foglalkozik
  3. csoportokkal foglalkozik
  4. közösségekkel
  5. tömeggel

 

A kutatási eredmények felhasználása pl.: pedagógia, tömegkommunikáció, reklám, életmód


2009.11.29. 18:19 Idézet

Felnőttkor
25-45 év korai felnőttkor
• kevesebb mozgás (figyelni rá!)))))
• választott pályán elfoglalt hely biztosítása
• megállapodás egy pozícióban
• kívánt lehetőségek feltérképezése
• létszükségletek előteremtése
• pár és gyermek: választás/vállalás
45-65 közép felnőttkor
• létszükségletek előteremtése
• pozíció megtartása versenyhelyzetben
• új készségek szerzés
• andragógia= felnőttképzés
• generációs feszültségek kezelése
• több szabadidő
• gyermekek leválása
• szülőgondozás
• szembenézni az eddigi életúttal
• biológiai változás
• női és férfi klimax
65 fölött késői felnőttkor
• csökkenő munkaidő
• olyan tevékenység biztosítása, ami örömöt okoz
• vágyaknak megfelelő tevékenységek
• nyugdíjazás problémái
• életritmus felborulása
• fizikai erőnlét romlik
• betegségek
• halálozás, özvegység


Öregkor
WHO: öregedés kora 60-65évtől 73 évig, öregkor 74-90 év, aggkor 90 év fölött
• visszavonulás, társadalmi kapcsolatok megszakadása
• elszegényedés
• fizikai erőnlét romlik
• betegségek
• családi kapcsolatok lazulása
• özvegység
• öregkori beilleszkedési stratégiák:
1. konstruktív
2. függőségi viszonyba kerülő
3. védelembe vonuló
4. rosszindulatú
5. öngyűlölő
• haldoklás, halál
 


2009.11.26. 15:14 Idézet

A serdülőkor
Fő feladatok a serdülőkorban:
• átalakul a szülő gyermek: alárendelt viszonyból, egyenrangú viszony (érzelmi-fizikai leválás)
• érzelmi-intellektuális érettség
• reális önértékelés
• felnőtt nemi szerepek elsajátítása, párválasztási érettség
• életcélok kialakítása, pályaválasztási érettség
• önálló értékrendszer kialakítása
A serdülőkor szakaszai:
prepubertás (biológiai változások kezdete)
pubertás (biológiailag éretté válás)
posztpubertás (pszichésen is éretté válik)

1. Testi változások: 2. alakváltás
A pubertás kor a gyereket biológiailag érett, szaporodásra képes felnőtté alakítja (3-4 év alatt)
• hormonális változások
i. végtagok megnyúlnak
ii. idegrendszeri labilitás (gátlás-izgalom kisiskolás korban megszerzett egyensúlya felborul
iii. elsődleges nemi szervek (petefészek, herék, prosztata funkcionálisan éretté válik
iv. másodlagos nemi jelleg (szőrzet, nemi szervek, mellek nőknek, férfiaknál: ádámcsutka, mutálás
v. első menstruáció, első éjszakai magömlés
2. Pszichés jellemzők:
• Értelmi fejlettség:
Piaget: formális gondolkodás (absztrakt gondolkodás)
alkotó gondolkodás (divergens=általánosból következtet az egyesre)
• Érzelmi fejlődés
i. szélsőséges, labilis érzelmek
Az érzelmi feszültségek okai:
agresszió a levezetés nem megfelelő
szexuális feszültség levezetni nem tudja
önállóság vágya ↔anyagi, érzelmi függés
barátokkal, kortárscsoportokkal való konfliktus
reális énkép, önismeret hiányából adódó feszültség
3. Szociális jellemzők
• A család szerepe a fejlődésben
i. viselkedési szabályok kialakítása, betartásának megerősítése
ii. identifikáció(utánzás, példa követés) (érzelmi, értelmi mozzanat)
iii. megértés biztosítása→önismeret
• Szülőkhöz fűződő viszony átalakulása: leválás
anyagi és érzelmi függetlenedés
• Tipikus reakciók a serdülő önállósodására
i. korlátozás
ii. kitaszítás (sürgetett önállósodás, a szülő nem ad támaszt hozzá)
iii. látszatönállóság (látszólag engedi, de valójában elvárja, hogy elvárásai szerint cselekedjen a gyerek)
iv. fokozatos támasz nyújtása (mindenéletkornak megadja a max önállóságot, segíti, baráti kapcsolatot alakít ki
• A kortársak szerepe a serdülő fejlődésében
i. Értékrend különbözik a családétól (amit otthon jónak tartanak, azt a barátok nem vagy fordítva
ii. mely témákat lehet otthon megbeszélni? (pl.:sex tabu)
iii. közösségi lét, együttműködés
iv. egyenrangú kapcsolatokra más szabályok vonatkoznak (Anya mindent megbocsát, de a kortársak nem. Amit a kortársaknál megtanul a családban is alkalmazni akarja.)
v. referencia csoport: az a csoport, ahova tartozni akarunk, az innen jövő jelzésekre érzékenyebbek vagyunk, a csoport értékrendjéhez, normáihoz igazodunk, azokat elfogadjuk
• A párkapcsolatok szerepe a serdülő fejlődésében
Éretlen formák
• érzéki-érzelmi vonzalom keverése
• alá-fölé rendelt viszony (az egyik fél nem érdekelt annyira)
• illúziók (a másik tökéletes, kivetítjük rá az ideálunkat)
• színlelés szerepet játszanak
• manipulálni akarják egymást
• csak kapni akarnak, felelősségvállalás nélkül
Érett forma
A serdülő fokozatosan megtanulja az egyenrangú párkapcsolati együttlét szabályait
 


2009.11.22. 19:34 Idézet

Gyermeki világkép és gondolkodás

Kiegészítés: óvodáskor

 

A gyermek világlátása saját tapasztalataira épül. A magyarázó elvek érthetővé teszik a gyermek számára a világot olyan kérdésekben, amelyekben tudása elégtelen, ismeretei hézagosak, a közvetlen észlelés pedig tévútra viszi.

Főbb jellemzői:

1.)    animizmus: megelevenítő gondolkodás, minden tárgynak és jelenségnek életet tulajdonít (pl.: a torony éjszaka hazamegy aludni)

2.)    artificilizmus: művi előállítás, minden, ami őt körülveszi, azt az ember készítette (pl: a Balatont az emberek kiásták és beleeresztették a vizet)

3.)    mágikus szemlélet: cselekvési formák megismétlésével befolyásolhatja a környezetét és hathat arra, (pl: hisz a csodákban, az akarat mindenható voltában)

4.)    finalizmus (cél-okság): a jelenségüknek céljuk van és nem okuk, azért van (pl. meleg, hogy fürödni lehessen a Balatonban)

5.)    gyermekei realizmus: a valóság szubjektív és objektív elemei között nem tesz különbséget (pl: álom, érzelmek)

6.)    szinkretizmus: dolgokat tagolatlan egészében szemléli és észleli, a számára fontos dolgok mentén a rész és egész viszonyát pontatlanul értelmezési. Vagy a részlet válik fontossá és elvész az egész vagy az egész válik fontossá és elvész a részlet (pl: az a fontos, ami színes)

7.)    egocentrizmus: saját nézőpontján kívül nincs más, más helyzetébe nem tudja magát beleképzelni, nem tud szempontot váltani. Korlátozza ez az empátiát is.

8.)    jukszta pozíció: gyermek észleli a jelenséget/jelenségeket, csak az egymás mellettiség alapján és nem a logikai összefüggések szerint kapcsolja össze (pl: ember rajz)


2009.11.18. 21:08 Idézet

Kisiskolás kor (prepubertás kor, 7- 12 éves kor)

 

Iskolába kerülés feltétele az iskolaérettség, amely három területet vizsgál: testi fejlettség, pszichés fejlettség, szociális fejlettség

         Testi fejlettség

első alakváltozás (kezdetét veszi a latencia)

testméret (16 kg felettiek, magasság 90-120 cm)

mozgáskoordináció

érzékszervek

idegrendszer érettsége :ingerületi és gátlási folyamatok

általános egészségi állapot

         Szociális fejlettség

közösségbe való beilleszkedés képessége

érzelmi kiegyensúlyozottság

önuralom

szabályok elfogadása

         Pszichés fejlettség

feladattudat

feladattartás

figyelem

munkatempó

kritika elfogadása

Feladatok a vizsgálat során: alapműveletek, számok, emberrajz, ábra másolás, szegélydísz=feladattartás, saját magára vonatkozó adatok, mondatismétlés, számismétlés,mese-játék, visszakérdezés mesére, kockakirakó

 

Figyelem tartóssága: 5 perc. 10-15 perc (tartós figyelem)

Akarat fejlődése a feladattudat, kötelességtudat

Reproduktív emlékezet

Térészlelés

Intellektuális érzelem (versengés, vetélkedés), tudásvágy. (latencia).

Kialakul a Mi tudat. Fiúk és lányok élesen elkülönülnek egymástól.

Veszít jelentőségéből a szimbolikus játék, a természethez való fordulás jellemzi őket, a kíváncsiság, a megismerés vágya. Gyűjtési szenvedélyek.

Fejlődik az esztétikai érzékenység. Képes összekapcsolni az önkifejezés (ő rajzol) és a befogadás (amit lát) esztétikai élményét.

Interperszonális kapcsolatokban megjelenik a betyárbecsület. Más tetteiért való felelősségvállalás.

Javul a szóbeli és írásbeli kifejezőképesség. Naplóvezetés.

 

 

 

 

 


2009.11.18. 20:14 Idézet

Óvodáskor (3-6 éves kor)

 

Legfőbb jellemzője a játék:

         Szimbolikus játékok

         Fő játékfajták:

Művelethangsúlyos játék: gyakorló, építő és szerkesztő játék, barkácsolás

Szerepjáték, bábozás, dramatizálás

Szabályjáték

         Ábrázolás:.szívesen rajzol fest, tép, vág, gyurmázik.

         Érzékelés észlelés:

Differenciálódik és fejlődik a látás élessége

Színek megkülönböztetése.

Javul a hallási küszöb.

Tapintási érzékelése is fejlődik (tárgyak felismerése)

         Kognitív képességek

Gondolkodás: a dolgokat, tárgyakat egészükben ragadják meg

Óvodáskor végére alakul ki az analízi szintézis.

Cselekvő-szemlélő gondolkodás

Fejlődik az emlékezet, a képzelet.

Mese szerepe

Az óvodáskor végére a valóság és a fantázia elkülönül.

Fantáziahazugság kialakul, nem szabad érte büntetni. Konfabuálás

Kialakul egy sajátos világkép, egocentrizmus

Miért? korszak.

         Érzelmi fejlődés

Dackorszak oka: önállósodási tendencia. Ezáltal differenciáltabbak lesznek az érzelmi megnyilvánulások.

Óvodáskor végére fejlődik akarata, egyre inkább uralkodik az érzelmein.

 


2009.11.15. 18:12 Idézet
Fellner Magdolna

Kisgyermekkor (1-3 éves kor)

         utánzás

         a játéktevékenység

         a kognitív fejlődése (gondolati általánosítás megjelenéséhez vezet)

         Beszéd szituatív

         Kialakul a kezdetleges számfogalom.

         Megjelenik a Mi az? korszak.

         A dialógusok hatására fejlődik a szókincs, a mondatszerkesztés és a ragozás.

         3 éves kor végére a legtöbb gyermek tisztán beszél.

         Kialakul a járás, a lépcsőn való közlekedéssel a gyermek előtt kitárul a világ.

         Fejlődik a gyakorlati készség, öltözködik, egyedül eszik kanállal, zsebkendőt használ. Törekszik az önállóságra.

         Kialakul a testkép. Ezt követően pedig az Én tudat.

         Érzelmi szinten képes elkülöníteni az értékelési formákat. Öröm és bánat, csúnya-szép, jó-rossz. Érzelmei egyre differenciáltabbak.

         Érti a kommunikációt.

 

 


2009.11.15. 18:10 Idézet
Fellner Magdolna

Csecsemőkor (1 éves korig)

 

         6. hét után a feltételes reflexek továbbfejlődnek.

         3.-4. hónap után már a cumisüveg látványa, vagy az anya hangja is kiváltja a szopó reflexet.

         Fejlődik a tájékozódási reflexe, egy tárggyal huzamosabb ideig manipulál.

         Hallási és látás központosítása

         3 hónapos kortól 4-7 m távolságig képes követni a mozgó tárgyat. Ezáltal elindulnak a megismerési folyamatok. Érzékelés mellett az észlelés is megjelenik, ennek hatására pedig a figyelem.

         A látás és a mozgás koordinációja - szem-kéz koordináció. A kéz mozgása, a fogás kell, hogy jól fejlődjön.

         Manipuláció: 4 hónapos kezd nyúlni a tárgyak felé. 5 hónapos korban megérinti, megfogja. 6 hónapos kortól megszorítja a tárgyat

         7 hónapos korra biztos a tenyérfogás.

         Utánzás – szociális tanulás első lépcsőfoka – 1 éves kor végén.

         Beszédfejlődés: gőgicsélés, gagyogás, 1 év végére pedig a felnőtt beszédének megértése, szituatív beszédismeret.

         2. félévtől egyre inkább aktiválódnak a gyermek érzelmei. Az örömszerzés fontos motiváció.

 


2009.11.15. 18:08 Idézet
Fellner Magdolna

Születés előtti fejlődés (Intrauterin fejlődés)

 

A magzat fejlődése összefügg az anyai szervezet állapotával, és az anya életmódjával, ami meghatározza a későbbi személyiség fejlődését.

4. hónap körül megindul a méhen belüli mozgás, ilyenkor realizálódik az édesanyában, hogy új életet hordoz. A negatív behatásokra a magzat negatív módon válaszol. (szociális, életmód, fizikai, pszichikai – stressz, szenvedélybetegség).

 

Újszülöttkor

 

         Megszületéstől a feltételes reflexek megjelenéséig tart, 6 hét.

         Feltétlen reflex pl.:

- pislogó

                        - szopó

                        - csukló és tüsszentő

                        - Moró féle átkaroló

                        - elemi járás

                        - fogó (megkapaszkodási) – kézfogás, biztonságot adó kéz

                        - légző

- mászó

         Színlátás: 4. héten indul el, a kék színt látja először.

         Tapintás: születést követő napokban.

         Hangadás: sírás mellett, születést követő 3. hét, ösztönös hangok

         Feltételes reflexek a 4.-6. hét között jelennek meg az első feltételes reflexek.

         A reakció az egész test mozgatásában nyilvánul meg. Nagy jelentősége van az anya válaszadásának.

         Szociális mosoly 1. hónapos kortól, valaki kiváltja, általában az anya.

 

Csecsemőkor (1 éves korig)

 

         6. hét után a feltételes reflexek továbbfejlődnek.

         3.-4. hónap után már a cumisüveg látványa, vagy az anya hangja is kiváltja a szopó reflexet.

2009.11.12. 21:47 Idézet

A kisgyermekkor pedagógiája
A gyermek fejlődési szintjei

 

1. HÓNAP
Mire is képes a kisbaba?

→ Már 20-25 cm-re lát, bár szemmozgása még rendezetlen, így tehát kancsíthat.

→ Van hallása és szagérzékelése.

→ Közvetlenül születésük után rendelkeznek bizonyos reflexekkel. A tájolóreflex segíti a táplálkozást. Ha megsimítjuk a baba arcát, felénk fordul és kitátja a száját. Ehhez kapcsolódik a szopóreflex, amit úgy válthatunk ki a babánál, ha ujjunkkal megérintjük a szájpadlását.

→ A „Moro-reflex” azt jelenti, hogy ha hirtelen lejjebb eresztjük a baba fejét, széttárja kezét-lábát, mintha zuhanna.

→ A lépőreflexet úgy tudjuk ellenőrizni, hogy a baba talpa ha kemény felülethez ér, felhúzza mintha lépni akarna, bár még járni nem tud.

→ A fogóreflexet már ultrahangon is lehet látni. A baba tenyeréhez ha hozzáér valami azt azonnal szorosan megmarkolja (pl. köldökzsinór).

→ A csecsemő első játékait a csend és nyugalom jellemzi. A kicsinek játék az is ha a szülők szemébe nézhet, ha hallhatja a hangjukat, élvezi ha közel van hozzánk.

→ Szereti a fekete-fehér mintás tárgyakat, képeket. Nyugtatja a csengő, szélhárfa hangja.
 

2. HÓNAP
→ A második hónapban már bizonyos reflexek megszűnnek.

→ A baba kezdi elsajátítani az akaratlagos mozgást.

→ A lépőreflex kezd eltűnni, a fogóreflex is sokkal gyengébb.

→A végtagjai rendezettebben mozognak, fektében a fejét is próbálja megemelni.

→Már sokkal mozgékonyabb, élénkebb. Szereti ha simogatják, masszírozzák.

→ Néha futó mosolyra görbül a szája.

→ Amikor szólunk hozzá elnémul, figyel a neszekre. A hangunkra sóhajszerű válasszal reagál.

→ Játékai közé tartozik a csikizés, masszírozás.

→ Kezd felfigyelni az élénkebb színű tárgyakra.

→ Szemével követi a fényforrásokat, játékokat.
 

3. HÓNAP

→ A baba megtartja a játékot amit a kezébe adunk.

→Megismer embereket, dolgokat, kacag ha jókedvű.

→ Már kezd gőgicsélni, elégedettségének hangot ad, néha igen hangosan.

→ Napközben többet van ébren, ilyenkor nézelődik, rúgkapál a kezével és a lábával.

→ Egyre többet figyeli kezeit. (Kóstolgatja, szopogatja ujjait.)

→ Ha hasra fektetjük megpróbálja kinyomni magát.

→ A harmadik hónap végére már meg tudja tartani a fejét és a vállát.

→ Egyre inkább élvezi a fürdetést.

→ Élénken figyeli a kiságyra szerelt színes forgó játékokat.
 

4. HÓNAP
→A baba egyre nyitottabban és érdeklődőbben fordul a külvilág felé.

→ Már önállóan is el tudja magát foglalni egy kis ideig.

→ Etetés közben már ide-oda forgatja a fejét.

→ Hanyatt fekve felemeli a lábát, és a zoknijával játszik.

→ Megtalálja a két keze egymást, amit megpróbál egyszerre a szájába gyömöszölni.

→ A hasán fekve alkarjára támaszkodva ide-oda hintázik.

→ Ha egy tükröt tartunk elé, a tükörbeli képmására rámosolyog, néha hangosan gurgulázik, kacag.
 

5. HÓNAP
→ A gyermek egyre aktívabb a játékban.

→ Szereti ha ölben ringatják, reptetik, hintáztatják és paciztatják.

→ Ha ébren van állandóan mozog.

→ Ha a talpára állítjuk és a hóna alatt fogjuk, lépegetni kezd és rugózik.

→ Elkezd két különböző dologgal foglalkozni. Ha például egy érdekes játékot nyújtunk felé, az egyik kezével utána nyúl, míg a másikkal a lábát szorongatja.

→ Sok próbálkozás után megpróbál hasra fordulni.

→Ha hanyattfekvésből felhúzzuk a kezét fogva, megpróbál együttműködni és szépen emeli és tartja a fejét.
 

6. HÓNAP
→Igazi kutató manipuláció veszi kezdetét.

→Bármi a keze ügyébe kerül, azt azonnal a szájába veszi és megrágcsálja.

→ Már többnyire a két kezét használja, megfogja a csőrös poharat vagy az üveget.

→ Koordinációja is jelentősen fejlődik. Megfogja a lábát és azt is a szájába dugja. Odavágja játékait a földhöz és az asztalhoz. Leejti azt ami a kezében van, ha egy másik játékot nyújtunk felé, mert még nem tud egyszerre két dolgot tartani.

→ Érzelmi és társas viselkedésében is változás következik be, élvezi a társaságot, ennek nevetéssel és gügyögéssel adja jelét. Szereti a labdákat, felkeltik az érdeklődését a mozgó tárgyak, például a keljfeljancsi.

→ Szívesen dobálja ki a játékait a kiságyból, járókából.

→ Lelkesen vetkőzni kezd, zokniját már kisebb nehézségekkel és időráfordítással, de le tudja venni magáról.

→ Az utánzás is elkezdődik, ha nyelvet öltünk rá, ő is utánunk csinálja. Már egy-egy szótagot is mond "pa"-"ma".
 

7. HÓNAP
→ A hetedik hónap kezdetével a baba mozgása szépen fejlődik.

→ Már elég ügyesen forgolódik ahhoz, hogy a pelenkázást megnehezítse a mama számára. A kicsi annyira élvezi a mozgást, hogy ilyenkor sem hajlandó abbahagyni.

→ A mászást is hamarabb kezdi el, ha arra ösztönözzük, hogy menjen a guruló labda után és érje el.

→ Próbálkozik a kúszással, mászással, és a forgolódással.

→ A játéka bővül a kukucskálással is. Ha a fejére borítunk egy kendőt és megkérdezzük, hogy hol a baba, kacagva kapja le magáról a kendőt. Érdekes dolog számára , hogy a dolgok nem szűnnek meg létezni attól, hogy hirtelen eltűnnek a látóteréből.

→ Már vég nélkül énekelget egy-egy szótagot, többször ismételget, hogy dadada, jajaja, mamama.
 

8. HÓNAP
→ Már nem elégítik ki kíváncsiságát, érdeklődését a gumiállatkák, gumijátékok.

→ A leporellókönyvek rágcsálása és különböző tárgyak dobozba, kosárba rakosgatása foglalja le hosszabb időre.

→ Mozgás közben, hogy a játékokat, tárgyakat elérje addig vergődik míg sikerrel nem jár. Így elkezdődik a kúszás.

→ A kézügyessége már olyan fejlettségi szintet ért el, hogy a földről a legkisebb dolgokat is fel tudja csípni.

→ Egyre inkább próbálja utánozni a felnőtteket, ha tapsolnak neki vagy cuppognak, kísérletet tesz arra, hogy ő is azt csinálja.

→ Veszélyérzete még nem nagyon van. Ha valamit meg akar szerezni, kész a kanapéról is utánavetni magát.
 

9. HÓNAP
→ A hallása annyira kifinomult, hogy a szobán kívüli zajokra is felfigyel. Ez legyen akár kutyaugatás, az ablak előtt elhaladó autó vagy kapucsengő hangja. A hangok felé fordul és próbál különbséget tenni köztük.

→ A kezét már akaratosan használja. Csipesszerűen fogja meg a tárgyakat a hüvelykujját és mutatóujját használva. A dolgokat egyik kezéből a másikba helyezi.

→ Meg tud ülni kis ideig. Már elég jó az egyensúlya ahhoz, hogy ülő helyzetben mozogjon és nyúljon valamiért. Fel tudja már magát húzni, de még nem tudja hogyan kell óvatosan visszaülni, ezért nagy zajjal huppan a földre.

→ Tud mászni, könyökét használva a hasán kúszik és halad előre.

→ Érzelmi és társas viselkedése is már annyira fejlett, hogy integet, "pát" int.
Elégedetlenségét hangosan közli a szülőkkel. Sírással jelzi, ha kimegy a szülő a szobából és eltűnik a szeme elől.

→ Játékai között szerepelhet már a dob, ami jó játék, mert ösztönzi a kicsit, hogy ülve játsszon és összpontosítson arra ami előtte van. Ezáltal erősödik a hátizma és fejlődik az egyensúlyérzéke.

→ Lelkesen játszik kukucskálóst. A szülő, ha a függöny mögé bújik, a baba boldogan odamászik és félrerántja azt.
 

10. HÓNAP
→ A tíz hónapos baba miután szépen ül és a két kezét is tudja használni, egyik kedvenc elfoglaltsága a rámolás. A játékokat ki-be pakolja a dobozba, kosárba. Lerámolja a könyvespolcot és élvezettel dobál mindent. Mivel bármi felkelti az érdeklődését, így a veszélyes tárgyakat is megtalálja.

→ Ebben a hónapban az akarat is előtérbe kerül.

→ Fontos, hogy a baba a lehető legnagyobb biztonságban legyen, mert a sok mozgás és érdeklődés számára sok veszélyt rejt, ha nem figyelünk rá eléggé.

→ Most már az egész világ játék számára, előbb vagy utóbb mindent elér. Semmi nincs biztonságban előle.
 

11. HÓNAP
→ Ez a hónap a felfedezés hónapja. Ilyenkorra a babák már kúsznak-másznak, leülnek, felállnak és kapaszkodva lépegetnek. Minden amit el tud érni, azt meg is szerzi. Ha nem talál megfelelő magasságú bútort, addig mászik míg talál egyet.

→ Eleinte mindkét kezét használja a kapaszkodásra, majd egyszer csak egyik kezével nyúl valamiért míg a másikkal tovább tartja magát.

→ Nagyon érdeklik a különleges holmik, például az élénk színű tárgyak.

→ Ebben a korban a kicsik rengeteg időt töltenek játékok tologatásával, miközben megpróbálják elsajátítani a járást. Építőkockákat rakosgat üres dobozokba, kosarakba. Egymáshoz ütögeti a tárgyakat "zenélés" gyanánt. Már lehet neki képeskönyvet mutatni, egy pár perc erejéig biztos nyugton marad és érdeklődve figyel.
 

12. HÓNAP
→ Már távolabbi tárgyakat is követ a tekintetével. Amit lehet, hogy eddig is látott, de nem volt akkor érdekes számára, hogy felkeltse érdeklődését.

→ Ha kérünk tőle valami egyszerű dolgot, azt teljesíti.

→ Sok szót, egyszerű mondatokat megért.

→ Megpróbál egyedül enni, saját maga is fog a kezében egy kanalat, amivel néha beletúr a tányérba.

→ Integet ha kérjük tőle.

→ Marokra tudja fogni a ceruzát, krétát és kezdetleges „rajzolmányokat” készít.

→Ha egy általa ismert tárgyat eldugunk előle, keresni kezdi. Sok tárgyról tudja, hogy mire való. Ha egy fésűt adunk a kezébe kis gondolkodás után a fejéhez emeli és úgy tesz mintha fésülködne.

→ Imád hintázni, a csúszdától sem ijed meg, lökdösi a labdát és a lufit. Vannak már kedvenc játékai.
 


2008.09.04. 14:38 Idézet

A kommunikáció csatornái

 

 

Verbális kommunikáció: a nyelvvel, mint digitális kóddal kifejezhető emberi beszéd és írás.

Verbális csatorna

Nem verbális csatorna

 

N

Y

E

L

V

B

E

S

Z

É

D

 

 

-         tekintet

-         mimika

-         gesztus

-         testtartás

-         térköz

-         emblémák

-         kronémika

-         vokális jelek

-         szupraszegmentális tényezők

Szándékos jelek

Í

R Á

S

 

Írásjelek

-             margó

-             bekezdés

-             sorok

-             szótávolság

-             szöveg kiemelés

-             javítás

-             papír, toll

 

Metakommunikáció

nem szándékos

 

 


2008.09.02. 17:09 Idézet

Az életmód fogalma

 

Az életmód, egy adott társadalomban a szükségletek kielégítése érdekében végzett tevékenységek rendszere.

 

Megismerése

A társadalom tagjai mindennapi életükben:

  • milyen tevékenységeket végeznek,
  •  hol végzik a tevékenységeket,
  • mennyi időt fordítanak átlagosan ezekre,
  • kik vesznek részt ezekben,
  • miért végeznek különböző tevékenységeket,
  • mit jelent számukra az elvégzett tevékenység

Az életmódról az időmérleg az felvilágosítást:

0-24 óráig; vagy ébredéstől elalvásig a tevékenységek jegyzése

a tevékenységek helyszíne

a részt vevő személyek

 

Az életmódot meghatározó tevékenységek

  • munka
  • művelődés
  • társas együttlét
  • fogyasztás
  • tanulás
  • háztartási munka
  • közlekedés
  • testedzés, mozgás
  • vásárlás
  • háztartási munka
  • gyermeknevelés
  • idős és beteg gondozás
  • fiziológiai szükséglet
  • zenehallgatás……..stb

 

 

 

 

 

 

 

 


[12-1]

 
Szavazás
Lezárt szavazások
 


A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!